Serwisowanie TIR-ów. Podstawowe czynności sprawdzające i konserwacyjne

Naprawy przeprowadzane w samochodach ciężarowych są dość kosztowne. Nie da się ich całkowicie wyeliminować, jednak podstawowe czynności serwisowe mogą opóźnić powstawanie poważnych usterek i pozwalają zauważyć je na wczesnym etapie. W tym tekście przeczytasz o niektórych praktykach stosowanych przy serwisowaniu TIR-ów.

 

Regularne sprawdzanie pojazdu

Jedną z podstawowych czynności, jaką przeprowadza się w celu zbadania usterek w nowych samochodach, jest diagnostyka komputerowa. Dzięki niej mechanicy mogą szybciej zlokalizować awarie poprzez sprawdzenie parametrów pracy danego układu. W ten sposób czas przeznaczony na szukanie i rozwiązywanie problemu znacznie się zmniejsza. W naszym serwisie A2 TIR po przeprowadzeniu z kierowcą szczegółowego wywiadu sprawdzamy historię pojazdu i na podstawie uzyskanych informacji stawiamy diagnozę. Czynnościom serwisowym towarzyszy sporządzanie protokołu zdania samochodu, w którym znajdują się dotychczasowe usterki, stan licznika, przebieg, zakres napraw i cena. Nasi mechanicy utrzymują kontakt z klientem i w przypadku pojawienia się nowych problemów łatwiej można znaleźć przyczynę.

 

Opony i klimatyzacja

Podstawową czynnością jest sprawdzanie opon oraz ich wymiana w przypadku zestarzenia się, wystrzału lub uszkodzenia gumy. Nie zawsze jednak opony podlegają wymianie. Niektóre ubytki da się naprawić w warsztacie wulkanizacyjnym, co jest dużo tańsze niż zakup. Niewielkie uszczelnienia wypełnia się metodą na zimno, a głębsze uszkodzenia metodą na ciepło. Codzienna, wielogodzinna podróż w zamkniętej kabinie wymaga utrzymania sprawności systemu klimatyzacyjnego. W tym celu wymienia się filtr kabinowy, uzupełnia się czynnik chłodniczy, a na końcu sprawdza się parametry pracy układu. Raz na rok powinno się przeprowadzić odgrzybianie, które usuwa zalęgające drobnoustroje. Powodują one powstawanie alergii i unoszenie się w kabinie nieprzyjemnego zapachu.

 

Inne czynności serwisowe

Ze względu na zachowanie bezpieczeństwa w różnych warunkach drogowych należy także przeprowadzać regularne przeglądy układu hamulcowego wraz z regeneracją zacisków i wstawieniem nowych klocków hamulcowych. Wymianie mogą podlegać także łożyska piasty, kompresor, turbosprężarka, sprężarka klimatyzacji, zawory pneumatyczne i adaptacyjne komputera oraz inne części. Jeśli pojazd podczas jazdy będzie „ściągany” na jedną ze stron, dodatkowo może być potrzebne sprawdzenie i ustawienie geometrii kół. W niektórych przypadkach takich jak awaria w układzie napędowym (skrzyni biegów, sprzęgle, wale napędowym), rozruszniku, alternatorze czy silniku wykracza poza podstawowe czynności serwisowe i wymaga pokrycia dodatkowych kosztów. Jednak to właśnie regularny serwis pozwala na wczesne wykrycie poważnych usterek.

 

serwisowanie tira

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.